Thursday, August 26, 2010

Muqaddimah .

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera .
Selamat datang ke blog ini .
Pertama sekali, tujuan saya menulis blog ini adalah kerana semakin banyak gejala-gejala
negatif yang berlaku di dalam masyrakat kita hari ini . Apabila menyebut tentang masyarakat,
Ia bukanlah hanya merujuk kepada orang yang tidak kita kenali, bahkan ia sebenarnya meliputi rakan-rakan, serta saudara kita sendiri .
Di dalam zaman yang serba canggih ini , manusia semakin lupa tentang hakikat dan tanggungjawab kita
sebagai manusia . Tak perlu bercerita tentang syurga dan neraka , kerana mereka kini kebanyakannya
sudah tak mengerti apa itu Dosa dan Pahala .
Jauh sekali tentang Malaikat dan Iblis, Sifat-sifat Allah dan Tanggungjawab sebagai Anak dan Ibubapa.


Lihat ?
Betapa jauhnya kita daripada jalan kesejahteraan . ?
Memang benar Kiamat itu akan berlaku . Dunia akan hancur .
Tetapi , persoalannya disini ..... Haruskah kita melihat anak-anak remaja hari ini hancurkan diri mereka
bersama-sama dengan dunia yang akan hancur ini juga ?
Jika mereka akan hancur ... Mahukah kita melihat mereka hancur bersama-sama dengan dosa yang akan dibawa ke akhirat kelak ?
Dimana tanggungjawab kita pula sebagai orang yang melihat ?
Bukankah Islam itu mengajar kita tentang Amar Makruf Nahi Mungkar ?????
Apakah cukup untuk masyarakat kita.... Setiap kali melihat Remaja-remaja harapan Negara ini melakukan maksiat didepan mata ..... Kita biarkan sahaja dengan hanya memasang NIAT UNTUK MEMBENCI perkara itu sahaja ?
Memang itulah seburuk-buruk iman yang kita miliki ?
Pernahkah anda terfikir tentang inisiatif atau kaedah yang lebih baik untuk masalah ini ?


Oleh itu , ingin saya berkongsi sedikit perkara dengan pembaca sekalian .
Saya bukanlah seorang pelajar berkelulusan sekolah agama sepenuhnya .
Saya bukan seorang insan yang datang daripada keluarga yang hebat pengetahuan agamanya .
Saya bukan seorang penceramah agama yang begitu mendalam ilmunya .
Saya bukan seorang guru agama , mahupun tahfizah yang mengerti setiap bait-bait keindahan al-Quran.
Saya hanya seorang remaja yang biasa ,
 yang hanya memiliki pengetahuan yang sederhana tentang Islam ,
yang tidakpun bersifat seperti wanita melayu terakhir ,
Namun , saya akui , saya ingin lebih lagi mendalami ilmu Islam ,
Mengetahui lebih banyak lagi perkara yang saya tidak tahu tentang Islam ,
dan Ingin berkongsi percambahan minda dengan masyarakat di luar sana .
Samada pembaca Islam mahupun bukan Islam .
Bagi saya , setiap kita memiliki tanggungjawab .
Selepas ini , Insyallah saya akan mula untuk menulis satu demi satu perkara yang telah lama berada dalam fikiran saya . 
Diharap , ramai yang akan berkongsi ilmu , buah fikiran dan pertanyaan di blog ini .




Sekian,
Khalifah dunia , tanggungjawab kita masih belum dijalankan dengan baik.
Wassalam .

4 comments:

  1. Alhamdulillah...
    "Hablumminnallah wa hablumminnnannas...'
    Tidak sempurna hubungan kita dengan Allah kalau hubungan kita dengan manusia juga tidak sempurna..
    Semoga Mira Farhana akan selalu dirahmati Allah.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...mantop anna..
    truskan usaha anda...
    sy akn sntiasa skong dri blakang..
    jngn rsau pndangan org dan kata2 org...
    yg pnting Allah redhai kita...
    mabruk alaih...
    mga Allah sntiasa plihara anna..insyaAllah..
    ..^_^..

    ReplyDelete